Mladá, chytrá, ošklivá

TV Magazín - 25.10.2002

 

Kolumbijská telenovela Ošklivka Betty (uvádí TV Nova) z roku 2000 má 169 dílů a titulní roli hraje Ana Maria Orozcoová. Když se Betty poprvé objevila na obrazovkách, bylo hned jasné, že přináší do světa latinskoamerických telenovel zcela nové atributy. Hlavní hrdinka nezůstala své přezdívce „ošklivá” nic dlužná. Uhry, mastné vlasy, brýle, to ústřední postavu jasně odlišilo od všech jejích dosavadních půvaby oplývajících předchůdkyň. Seriál se rázem stává diváckým trhákem a sociálním fenoménem,

Betty se dostává na titulní stránky časopisů. V zemi, kde vyhrát v soutěži krásy znamená pro ženu jedno z největších zadostiučinění, je to opravdu jedinečná událost. Když se však telenovela pomalu začíná blížit ke konci svého osmnáctiměsíčního cyklu, děje se s hlavní hrdinkou nečekaná proměna. Z Betty se stává krasavice. Mizí její účes, pleť je rázem čistá, obroučky brýlí podle poslední módy. Feministky, které dříve seriál vychvalovaly pro jeho nelítostnou kritiku posedlosti ženskou krásou, se mění v jeho odpůrkyně a označují ho za podvod…

Fernando Gaitan, tvůrce a režisér seriálu říká: „Všude na světě jsou oškliví lidé v početní převaze nad těmi krásnými. A právě z tohoto důvodu si Betty získala tolik sympatií. Na začátku jí všichni měli rádi takovou, jaká byla, a chtěli, aby tak zůstala. Ale nyní došlo k obratu a každý chce, aby Betty byla ještě krásnější, než dřív.“

Fernandu Gaitanovi, nejznámějšímu kolumbijskému tvůrci telenovel, se podařilo vystihnout podstatu hlavní hrdinky tohoto žánru. Vždy jde o okouzlující postavu, v naprosté většině případů ženu, čelící řadě útrap a životních nástrah, přesto milující a nepřestávající věřit v dobrý konec. A ten také patří ke každé telenovele. Gaitan (otec dvou dcer) ví, že klíčem k úspěchu je získat co nejvíc divaček ze středních a vyšších sociálních vrstev. Když se navíc ještě podaří roznítit obrazotvornost těch nejchudších, úspěch je zaručen.

Gaitan se rozhodl vytáhnout do boje proti tradičnímu schématu telenovel. Kolumbijská média se totiž podílejí na šíření představy, že jen lidé chudí (a většinou indiánského původu) jsou oškliví. Bohatí jsou hezcí a evropského původu. Jen velmi krásná chudá dívka může překročit sociální bariéry, nejčastěji svatbou s bohatým majitelem haciendy nebo ředitelem mezinárodní korporace. „Díky plastické chirurgii, která je schopna odstranit každou vadu na kráse, se téměř stalo povinností být krásný,“ dodává Gaitan. „Jedině chudé dívky tedy mohou být ošklivé.“

Betty, celým jménem Beatriz Pinzon Solanoová, je však jiná, je to nepohledná a trochu naivní dívka s dvěma tituly a zaměstnáním sekretářky v módní agentuře Eco moda. Ironií osudu je stále obklopena krásnými modelkami, mezi něž se nikdy nezařadí. Netradiční hrdinka a humorné situace naznačily možné budoucí směřování tohoto televizního žánru tak typického pro jihoamerické mediální prostředí. Zdá se, že odzvonilo příběhům o chudých dívkách, které potkají boháče a stráví spokojený zbytek života v blahobytu. Betty se sice také zamiluje do svého pohledného nadřízeného, ale většinu příběhu je jím a modelkami stále ponižována.

Jednou je Betty nabídnut úplatek. V zemi, kde je korupce a úplatkářství velkým problémem, se okamžitě ozvaly tisíce diváků s požadavkem, aby Betty úplatek odmítla. Mezi těmi, kteří tímto způsobem apelovali na tvůrce, byl samotný prezident Andrés Pastrano! Ve svém dopise dokonce naznačil vlastní představy o řešení situace. Viceprezident Gustavo Bell scenáristovi osobně zavolal a žádal, aby vyhověl veřejnému mínění. Nakonec se Betty rozhodne přece jenom správně… Další ostře sledovanou věcí bylo její postupné zkrášlení. V zemi, kde se ženská krása klade nade vše, bylo nemyslitelné vyhnout se této proměně hlavní hrdinky. Jde o obraz aktuální společenské situace v zemi – každý chce být krásný, každý chce happy end. Přinejmenším v Kolumbii.

Gaitan si ve své zakouřené kanceláři povzdechl: „Byl jsem vržen do dvou protichůdných rolí. Stal se ze mne komentátor dění ve společnosti, přesto však musím setrvat v roli scenáristy, který má v první řadě bavit obecenstvo.“ Ošklivka Betty stejně jako Gaitanovy telenovely Cafe a Guajira se záměrně vyhýbají tradičním tématům, které by čerpaly z pohnuté minulosti země. Kolumbie byla desítky let sužována brutální civilní válkou a stala se jedním z největších producentů drog se vším zlem, které to přináší: „V seriálu nepoužíváme slov jako únos, masakr, nenajdete tam guerilly ani narkobarony.“

Někteří kritici tvrdí, že Gaitan promarnil příležitost udělit společnosti výchovnou lekci. První chybou producentů prý bylo obsazení pohledné herečky do role ošklivky. Lepší by údajně bylo najít věrohodnější typ ženy a tu pak vodit ke kadeřníkovi a optikovi. Autor by tak divákům jasně ukázal, že krása má své hranice… Z příběhu o ošklivé sekretářce, která se promění v atraktivní ženu, se stal doslova kulturní fenomén. Ve velkých hispánských komunitách jako je Miami nebo New York převálcoval i takový trhák, jako jsou Přátelé.